AirBus modifiering

Risken för Tail Wind accidents minskar för Airbus.

Ursprungligen var det när hjulen började rulla (wheel spinn up) som spoiler skulle öppna sig. Problemet var, att vid hala banor blev det ingen rotation på hjulen och spoilers förblev infällda. Resultatet blev ett antal avåkninger från landningsbanan.

Efter många år av påpekanden om att det borde införas en möjlighet för piloten att öppna spoilers manuellt (som på alla andra flygplantyper) så har nu Airbus infört andra modifieringar, som förbättrar systemet.

 

1. Nu är det radarhöjdmätaren (6 fots höjd) som, i kombination med idle, utlöser spoiler. När de är armerade inför landning.

2. Vidare har man tagit bort kravet på att co-pilot ropar (a call out) ”spoiler out,” innan reversering får ske.

3. Och dessutom har man nu lagt in en extra signal till spoiler att öppna sig när reverseringen inleds.

4. Vid hård landning (on ground mode) öppnas spoilers även om throttles är över idle.

 

Allt detta gör att systemet nu har förbättrats, så att Airbus inte anser sig behöva införa manuell extension.

 

Vi får nöja oss med detta och hoppas att framtiden kan utvisa, att den manuella utlösningen inte ska behövas.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0