En lustig historia

På 1100-talet fanns en adelssläkt med namnet BURE. Delar av den drog norrut(troligen en flykt undan Kungens onåd) och på 1200-talet bosatte sig Herse Faleson Bure på en gård vid kusten söder om nuvarande Skellefteå. Gården fick namnet Bure Gård och platsen senare Bureå. Givetvis stammar även namnen Burträsk och Bureälven från den släkten.

 

Herse Bure inbjöds att deltaga i ett bröllopsfirande i Lövånger, där han mördades under festligheterna. Hans två söner skulle då göra upp om arvet och det skulle ske i form av en brottningsmatch. Den som vann skulle få Bure Gård och den som förlorade skulle få överta fäboden. Sonen Fale drog det kortaste strået, förlorade och drog med sin familj och tjänstefolk till fäboden som han gav namnet Falemark. Namnet blev senare Falmark.

Falmark är nu Skellefteå flygplats.

Den 23 juli 1787 föddes min farfars farmors far i Falmark. Han döptes till Per med efternamnet Jacobsson, men tog sig sedan namn efter den byn han var född i och det blev då namnet Fahlgren. 

Således Fale Bure gav namn åt Falmark, som sedan gav namnet Fahlgren.

Min farfars far, född 18 juli, 1850, Nikanor Degerman (Från Degerbyn)

bytte sitt efternamn till Fahlgren efter sin mor Magdalena Fahlgren.

Magdalena var dotter till ovanstående Per Jacobsson/Fahlgren.

Utan det namnbytet skulle jag ha haft Degerman som mitt efternamn.

 

Det finns andra släkten med Fahl i namnet, men dessa kommer från Falun.

Fal/Falun är marknadsplats. Därav uttrycket ”fala kvinnor”.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0