Umeå läroverk 1948

Tänk vad tiden går. 1949 tog jag studenten vid "Umeå Högre Allmänna Läroverk" och nu den 10 september ska vi träffas för att fira 60-års minnet. Vi var 27 i klassen och allt pekar på, att ett 15-tal kan ställa upp i Saltsjöbaden, där det hela går av stapeln. Jag ser fram emot träffen.
Bilden tog jag 1948 från toppen av den radiomast, som stod i Umeå centrum på den tiden.
Och jag tänkte, att alla deltagare skulle få med sig hem en kopia av läroanstalten.
Här nedan kommer texten till en liten sång jag plitat ihop för att sjungas vid det mötet.

Melodi: Skillingtrycket om Elvira Madigan

 

Glädjerika saker hända

kanske ej varenda da´

Glädjerik det blev dock den

då Britta ringde mig och sa´

 

Ska vi inte ta och fira

att nu 60 år har gått

se´n vi läroverket lämnat.

Och den vita mössan fått.

 

Studenten tog vi förtinio

ljusnad framtid för oss stod.

Stolta där på trappan stod vi

fyllda utav levnadsmod.

 

Många yrken låg framför oss.

Ska jag läsa medicin?

Eller välja juridiken?

Nej affärsman bli förståss.

 

Andra valde lärarkallet

någon blev visst redaktör.

Svårt att göra yrkesvalet

Själv jag blev aviatör.

 

Nu vi pensionärer blivit.

Och har tid att ses igen.

60 ska vi faktiskt fira.

Lycka till med framtiden.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0