Avancerad Flygning

Jag har fått förfrågan om vad jag anser om avancerad flygning som en del av utbildningen av yrkespiloter.
Detta med anledning av att allt färre piloter har den utbildningen. Det visar sig även, att den nya generationens piloter ogärna kopplar bort automatiken för att själva ta över och flyga manuellt.
Mitt svar på den frågan får bli:
Beträffande avancerad flygning kan jag berätta att 1979-80 satt jag med i den Pilotutbildningsutredning, som skulle bestämma var TFHS skulle förläggas.
Kalmar, Västerås och Linköping var de platser som slogs om äran. Jag föreslog Ljungbyhed och krävde att avancerad flygning skulle ingå i utbildningen. Det blev så också, men nu har den upphört och utbildningen väntas flytta till annan ort.
Att lära sig start och landning och flyga från A till B kräver inte så lång utbildning.
Att bli ett med sitt flygplan kräver mer.
Få ungdomar tar körkort på enbart automatlåda. De flesta väljer vanlig växellåda och alla tvingas till halkkörning. Kanske halkkörning för körkort kan jämföras med avancerad flygning för flygcertifikat?
Gunnar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0